Start » Actueel » De ballen van het leven

De ballen van het leven

Gezondheid, we nemen het als vanzelfsprekend aan. Wanneer wij in de waan van de dag leven houden wij maar al te graag alle ballen hoog. Het moet wel. Ons privéleven, werk, sociale leven en huishouden draait gewoon elke dag door. En iedereen doet eraan mee. Maar tussen al die ballen die we hoog houden zitten glazen ballen en stuiterballen. In tijden van gezondheid beseffen we nog niet het verschil hiertussen.

Stuiterballen moeten stuiteren

Regelmatig hoor ik van onze bewoners dat sinds de diagnose het leven is veranderd. Gezondheid is niet meer vanzelfsprekend en het lukt niet meer om alle taken en verplichtingen uit te voeren zoals voorheen. Door ziekte ervaar je wat echt belangrijk is in het leven. Hoe belangrijk gezondheid is om dagelijks alle ballen hoog te kunnen houden. Ik leg dan uit dat je tijdens ziekte stuiterballen moet laten stuiteren en glazen ballen hoog moet houden. Dan ervaar je pas welke factoren er echt toe doen in het leven. Liefde, vertragen, soms stilstaan, voelen en luisteren zijn de sleutelwoorden.

Glazen ballen moet je koesteren

Alle fietsers, auto’s en soms sirenes razen langs op weg naar de bestemming. Wanneer ik het hospice binnenstap lijkt het alsof de wereld buiten stilstaat. Ik voel warmte, liefde, verdriet, maar ook veel humor tijdens mijn werk. Ik luister graag naar de verhalen van de bewoners en hun dierbaren en proef daarin hun gevoelens. Zij spreken dan hun dankbaarheid uit voor het leven, voor de liefde, maar ook voor de dierbaren om hen heen. Het laten stuiteren van de stuiterballen voelt goed. Het geeft ruimte en soms letterlijk lucht. Misschien moeten we allemaal eens goed omhoog kijken, naar de ballen die we zelf in de lucht houden. Welke kun je een tijdje laten stuiteren? En welke zijn breekbaar en wil je koesteren?  Het maakt het leven mooier, makkelijker en luchtiger als je deze keuze kan maken zonder dat je ertoe gedwongen wordt wegens ziekte.

Wees dankbaar voor je gezondheid, het kan morgen zomaar anders zijn.

Door Kirsten Held (verpleegkundige hospice)